VĚDA A TECHNIKA / Auto-moto

Popis: Ilustrační foto.
Ilustrační foto.
Autor / zdroj: Pixabay
26.10.2018

Pozor na špatně jištěný náklad! Především na vlhkých vozovkách

Podle posledních čísel Policejního prezidia České republiky došlo v minulém roce celkem k 124 nehodám právě z příčiny nesprávného uložení nákladu. Škody se za rok 2017 vyšplhaly na 5 318 600,- Kč. Špatně či nedostatečně jištěný náklad je velkým rizikem pro všechny řidiče. Nebezpečí se nevyhýbá ani osobním ani nákladním vozům, které mívají nehodu nejčastěji právě kvůli špatně ukotvenému nákladu. Na podzim bychom si proto měli dát ještě větší pozor, protože vozovky mohou být mokré a nebezpečí se tím samozřejmě zvyšuje.

Podzim na silnicích může být pro řidiče obzvlášť nebezpečný. Slunce střídá déšť, po ránu se objevují mrazíky a kvůli mlze někdy nevidíme ani na pár metrů před sebe. "Změny teplot či neočekávaný déšť samy o sobě prodlužují brzdnou dráhu a tím ještě víc ztěžují řidičům podmínky k řízení,” upozorňuje Petr Habenicht, vrchní komisař z oddělení tisku a prevence Policejního prezidia ČR. Pokud navíc převážíte náklad, nebo vezete plně naložený osobní vůz věcmi, které nemáte dostatečně zajištěné, riziko nehody a úrazu se ještě zvyšuje. Nehody vzniklé kvůli nedostatečně zajištěnému nákladu jsou bohužel na českých vozovkách velmi časté.

Na podzimních vozovkách je upevnění nákladu ještě o něco důležitější

„Na vlhké silnici se brzdná dráha vozidla prodlužuje. Tím spíš, je-li osobní automobil nebo nákladní vozidlo plně naloženo, a jeho hmotnost je tím pádem vyšší. Zde velmi záleží na správném upevnění a rozložení nákladu, což hraje podstatnou roli v případě krizové situace. Správné upevnění a rozložení nákladu má zásadní vliv na chování automobilu například v případě smyku apod.,“ upozorňuje Petr Habenicht.

Běžný řidič navíc jen těžko pozná špatně ukotvený náklad na autě, které jede před ním. O to je pak rizikovější každá nečekaná změna směru jízdy nebo rychlé brzdění auta před námi, kdy už jen těžko stihneme zareagovat. Dominik Kubik ze společnosti Carl Stahl, předního evropského dodavatele kotvících systémů, vysvětluje, jak můžeme alespoň některé rizikové náklady odhalit: „Pokud vidíte, že je jistící systém již na první pohled povolený, jedná se s jistotou o nebezpečný náklad. Správně by měly být kurty, lana či řetězy řádně předepnuté.“

Obyčejné gumicuky rozhodně nestačí

Velmi rozšířeným zlozvykem tuzemských řidičů a bohužel také mnohých profesionálních dopravců je kotvení nákladu obyčejnými řemeny, provazy či amatérskými gumicuky. Každá z významných pojišťoven eviduje desítky nehod ročně, kdy čeští řidiči fatálně podcenili upoutání nákladu. Na střechu osobáku upevní břemeno pouze gumovými pavouky a pak se diví, že stačí odpor vzduchu při větší rychlosti, prudké brzdění nebo náklon v zatáčce, a už vše letí dolů. Ovšem ani některé kotvící systémy pořízené ve specializovaných prodejnách vždy nesplňují bezpečnostní normy. „Bohužel se běžně stává, že prodejci nabízejí kotvící systémy, na které pouze dají upozornění, že výrobek není vhodný pro vozidla provozovaná v České republice,“ upozorňuje Dominik Kubik. „Bezpečné kotvení zaručí jedině certifikované prostředky a kotvící systémy, určené výhradně k tomuto účelu.“

Autor / zdroj: PI

DALŠÍ ČLÁNKY

Relaxační zahrada se slavnostně otevře v úterý 9. června

Relaxační zahrada za knihovnou v Hulíně se oficiálně otevře v úterý 9. června v 14 hodin za přítomnosti starosty města Romana Hozy a dalších představi

Kroměřížská nemocnice zakoupila osm EKG Holterů pro sledování srdeční činnosti

Kroměřížská nemocnice zakoupila osm nových EKG Holterů, což jsou lékařské přístroje umožňující zaznamenávat aktivity srdce pacienta po dobu 24 hodin.

Ulice Palackého se prodlouží. A vznikne zde také stezka pro pěší a cyklisty

Místní komunikace v ulici Palackého v Hulíně bude o více než čtvrt kilometru prodloužena. V rámci stavební akce, která odstartuje v pondělí 1. června,

DNES SE STALO

POZVÁNKA OBRAZEM